zomertijd, klok verzetten, kinderslaaptijd, baby lang wakker, niet naar bed willen
» » De zomertijd komt er weer aan!

De zomertijd komt er weer aan!

Het is alweer bijna zover, de overgang van winter naar zomertijd. Op zich heel fijn die lange lichte zomeravonden, maar de overgang is altijd even een lastige omschakeling voor veel kinderen én volwassenen. Ik merk zelf ook dat mijn lichaam tijd nodig heeft om aan het nieuwe ritme te wennen. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om alles soepeler te laten verlopen en die deel ik graag met je.

 

Voldoende dagslaap

Laat je kindje voldoende slaapjes doen in de dagen voor de zomertijd ingaat, zodat ze niet oververmoeid zijn. Oververmoeide kinderen slapen onrustiger, worden vaker wakker ’s nachts en beginnen hun dag vroeg.

 

Bedtijdroutine

Je kindje heeft waarschijnlijk moeite met de vroege bedtijd en in slaap vallen kan de eerste tijd langer duren. Niet vreemd als je bedenkt dat de interne klok van je kind tijd nodig heeft om zich aan te passen. 19.00 uur voelt voor je kind gewoon nog als 18.00 uur. Geef hem de tijd om de omschakeling te maken van dag naar nacht en help met een ontspannen bedtijdroutine. Hou er rekening mee dat je de eerste dagen wat meer tijd uit moet trekken voor het naar bed brengen.

Heb je nog geen verduisterende gordijnen op de slaapkamer van je kind? Dan is dit het moment om daar naar te kijken.

 

Daglicht

Zorg voor véél daglicht in de ochtend. Probeer de eerste week iedere ochtend een half uur aan daglicht te krijgen, hierdoor is je interne klok sneller aangepast aan de nieuwe tijd.

Gooi de gordijnen open zodra je wakker bent en laat het licht binnen. Nog mooier, als het weer het toelaat, ga lekker buiten ontbijten. Smeer snel een paar boterhammen en dan met een warm vest aan buiten picknicken. Mijn dochters vinden dat fantastisch. Is je baby nog te klein voor een picknick? Een fijne wandeling na het ontbijt heeft hetzelfde effect.

 

Er zijn twee manieren om je kind te laten wennen aan de zomertijd.

De 1e: Doe alsof er niets is veranderd

Deze methode kan perfect zijn voor vroege vogels!
Meestal ben je binnen een week gewend aan de nieuwe tijd.

Het is eigenlijk precies zo simpel als het klinkt. Op de dag dat de klok verzet wordt, zet je ’s avond wanneer je zelf naar bed gaat alle klokken in huis een uur vooruit. Zondag volg je gewoon je normale dagschema voor slaapjes én eetmomenten, maar dan in de zomertijd. Je hele schema gaat dus eigenlijk een uur vooruit. Gaat je baby altijd om 9.00 naar bed voor een slaapje? Doe dat dan nu ook. Het kan handig zijn om goed op de klok te letten deze dag, omdat je eigen interne klok ook nog niet helemaal op zomertijd staat. Heb je een vroege vogel? Dan kan het maar zo zijn dat je geluk hebt en dat je kind niet om half 6, maar half 7 wakker wordt! Is je kind een uitslaper? Overweeg dan om haar om 8.00 wakker te maken om te voorkomen dat bedtijd ’s avonds een hele strijd wordt. Bereid je erop voor dat bedtijd zondagavond een uitdaging kan zijn. Het lichaam van je kind denkt immers dat het nog een uur vroeger is. Help je kind met een ontspannen bedtijdroutine.

 

De 2e  manier: Maak de overgang in stappen

Ná het verzetten van de klok

Heb je het gevoel dat in 1x overgaan naar zomertijd een te grote stap is voor je kind? Dan kan je het ook iets meer geleidelijk doen. Je deelt het verschil in tweeën. Dat gaat zo. Stel bedtijd van je kind is 19.00 uur. De eerste dagen ná ingang van de zomertijd leg je je kindje dan om 19.30 in bed. Belangrijk hierbij is dat je het schema van de hele dag een half uur aanpast. Dus ook de eetmomenten en slaapjes overdag. Eet je altijd om 12.00 een broodje, dan nu om 12.30 enz.

Rek dit niet te lang. De meeste kinderen kunnen binnen een week de tweede stap maken naar de zomertijd.

 

Vóór het verzetten van de klok

Hier kun je ook al mee beginnen vóór de zomertijd ingaat. In de week ervoor schuif je bedtijd iedere 1 - 2 dagen 15 minuten naar voren. Gaat je kind normaal om 19.00 naar bed? Leg hem dan nu om 18.45 erin, vervolgens 18.30, 18.15 en 18.00. Wanneer de klok dan op zaterdag een uur vooruit gaat, zit je kindje weer op het bedtijdschema van 19.00 uur. Ook hierbij geldt, pas het hele dagschema aan. Dus ook de slaapjes overdag en eetmomenten verplaats je in dezelfde stappen van 15 minuten. Vanaf de dag dat de klok verzet is doe je alles volgens de zomertijd.

Deze geleidelijke methode werkt vooral goed voor de meer gevoelige kinderen (en volwassenen 😉) die moeite hebben met veranderingen. Het is ook een fijne manier voor kinderen die al een goed dagritme hebben waar je niks aan wilt veranderen.

 

Nog wat tips voor alle papa’s en mama’s:

  • Verzet zaterdagavond voor je gaat slapen alle klokken in huis en reken niet teveel terug.
  • Drink geen cafeïne in de late namiddag en avond.
  • In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zorgt alcohol juist voor onrustige minder herstellende slaap. Dus kun je niet zo goed tegen de overgang naar zomertijd, dan kan het een goed idee zijn om dit weekend de alcohol over te slaan.
  • Verduisterende gordijnen helpen ook volwassenen om langer en dieper te slapen.
  • De belangrijkste tip die ik je kan geven is maak je er vooral niet te druk om. Iedereen maakt uiteindelijk de overgang naar de zomertijd dus ook jouw kindje.

 

En vergeet niet om te genieten van de langere dagen. De ingang van de zomertijd is voor mij altijd het teken dat de lente eraan komt! Een heerlijk vooruitzicht!

 

Blijft je kind een moeilijke slaper na het verzetten van de klok? Neem dan contact met me op om te bespreken wat ik voor jouw gezin kan betekenen. Ik help je graag aan meer slaap.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *