Slaapgebrek, slaapproblemen, peuters, kleuter, slapeloze nachten
» » Slaapcoaching 6 tips voor succes

Slaapcoaching 6 tips voor succes

Jullie hebben besloten dat de slapeloze nachten lang genoeg hebben geduurd. En zijn er klaar voor om samen met mij te werken aan een betere nachtrust.

Wat kan je doen om ervoor te zorgen dat de coaching een succes wordt?

1. De juiste timing

Start de coaching wanneer je minimaal 3 weken je volledige aandacht eraan kan geven. Dus liever geen vakanties, verhuizingen, verbouwingen etc.

Wanneer je samen woont met een partner is het fijn als jullie beide beschikbaar zijn voor de coaching. In sommige gevallen is dit bijvoorbeeld in verband met werk lastig te realiseren, maar als je de mogelijkheid hebt is het zeker aan te raden.

2. Maak aantekeningen

Begin hier al mee voordat je mijn hulp inschakelt. Hoe meer informatie jullie me kunnen geven over de slaapgewoontes, eetpatronen en temperament van je kind, des te beter ik een plan op maat kan maken.

Zodra de coaching gestart is, blijf je aantekeningen maken. In een slaaplog hou je bij hoe laat je kindje naar bed ging voor z’n slaapje, hoe lang het duurde totdat hij sliep, wat je deed om hem in slaap te krijgen, hoe je kind reageerde. Doe hetzelfde bij bedtijd en gedurende de nacht. Schrijf ook op wanneer je kind borstvoeding of een flesje krijgt.

Wanneer je zelf ook een slaaptekort hebt is het ontzettend lastig om dingen goed te onthouden. Dus kies een manier die voor jullie makkelijk werkt. Je kan een notitieblokje bij het bed van je kind leggen of een van de vele apps gebruiken die er tegenwoordig te vinden zijn.

Het is belangrijk dat iedereen die voor je kind zorgt aantekeningen maakt. Vraag dus ook aan opa en oma of je opvang om goed bij te houden hoe laat en hoe lang je kindje slaapt. En hoe ze hem daar in slaap krijgen. Alle beetjes informatie dragen bij aan het succes.

3. Praat erover

Het is niet vreemd wanneer jullie als ouders door het langdurige slaaptekort meer onenigheid hebben. Toch is het ontzettend belangrijk om op één lijn te zitten. Dus praat met elkaar, wat zijn jullie doelen? Waarom willen jullie mijn hulp inschakelen en wat willen jullie bereikt hebben aan het einde van de coaching?

Ook wanneer je een alleenstaande ouder bent is het goed om deze zaken voor jezelf duidelijk te hebben.

4. Werk samen

Je kind zal deze nieuwe vaardigheid het snelst eigen maken wanneer jullie het slaapplan consistent uitvoeren. Breng dus ook je oppas, gastouder, kinderopvang, ouders etc. op de hoogte van de afspraken uit het slaapplan.

Maak met je partner afspraken over de uitvoering. Wie gaat er ’s nachts naar je kind als hij wakker wordt? Doe je de nachten om en om of neemt de ene ouder het eerste deel van de nacht op zich en de ander het tweede deel. Dit bespreek je liever gedurende de dag dan om twee uur ’s nachts.

5. Check bij het consultatiebureau

Wanneer je baby nog nachtvoedingen krijgt en je twijfelt of en hoeveel voeding je kind nog nodig heeft gedurende de nacht, is het handig om dit even te checken.

6. Zorg voor een goede basis

Kijk eens kritisch naar de slaapomgeving van je kind. Is het donker genoeg of moeten er nog verduisterende gordijnen komen? Is het er rustig? Zijn er kleuren, geluiden of spullen in de directe omgeving die je kind misschien teveel kunnen stimuleren?

 

Het maakt niet uit hoe goed je jezelf voorbereid, het slaap coachen van je kind is gewoon hard werken. Maar met bovenstaande tips heb je het jezelf wel alvast iets makkelijker gemaakt. Zijn jullie er klaar voor en ben je benieuwd hoe ik je kan helpen? Lees dan mijn werkwijze en de verschillende pakketten die ik aanbied.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *