Kinderslaapcoaching – werkwijze

Laat ik beginnen te zeggen dat je niet de enige bent met een kind dat moeilijk slaapt. Maar liefst één op de vier kinderen heeft moeite met slapen. In slaap vallen is, net als fietsen en lezen, een aangeleerde vaardigheid. We hebben het allemaal in onze kindertijd moeten leren. Bij sommige kinderen lukt dit snel, bij andere kinderen kost dit meer tijd en zal de ouder een extra handje moeten helpen. Vaak proberen ouders van alles om de slaapproblemen van hun kind op te lossen. Helaas lukt dit niet altijd. Slaapcoaching kan dan dé oplossing zijn en voor korte slaap vragen help ik je graag met een Slaapconsult.

De Gentle Sleep Coach® methode is een liefdevolle, zachte en bewezen manier om de slaapvaardigheid van een kind te vergroten. Ik zal je nooit vragen om je kindje alleen op haar kamertje te laten huilen. Er zijn zachtere technieken dan ‘cry it out’ om je kind te leren slapen en ik kan je daarbij helpen.

kind slaapt niet, slaapgebrek, middagslaapje, vroeg wakker, slaapcoach baby

Hier is hoe ik te werk ga:

Slaapconsult

Soms heb je korte vragen of twijfels over het slapen van je kindje en dan is het fijn om daar met iemand over te praten die je de goede weg wijst. Hiervoor is het Slaapconsult een mooie oplossing.

 

Slaapcoaching

Telefonische kennismaking

De eerste stap is een gratis telefonische kennismaking. In dit vrijblijvende gesprek bespreken we kort tegen welke slaapuitdagingen jullie aanlopen met je kind(eren). Ik beantwoord vragen die je misschien hebt over hoe ik te werk ga, de verschillende slaapcoach pakketten die ik aanbied en hoe ik jouw gezin zou kunnen helpen. Zo krijg ik alvast een idee van de problemen die spelen en jullie hebben de kans om mij vragen te stellen over het coaching traject.

Intake

Als je na het kennismakingsgesprek aangeeft te willen starten met de slaapcoaching maken we een afspraak voor een intake. Dit is bij voorkeur bij jullie thuis zodat ik een goed beeld kan vormen van je gezin. De intake kan eventueel ook via videobellen als de afstand te groot is.

Voorafgaand aan ons gesprek vul je een uitgebreide vragenlijst in en vraag ik jullie om gedurende drie dagen een slaaplog bij te houden. Hierdoor krijg ik een helder beeld van het ritme en de slaapproblemen van je kind. Tijdens de intake gaan we nader in op de huidige slaapproblemen, de ontwikkeling en het karakter van je kind en het doel dat je voor ogen hebt. Ook geef ik informatie over slaap passend bij de leeftijd, ontwikkeling en slaapsituatie van jullie kind. Daarna maken we samen een slaapplan op maat, dat passend is bij de ontwikkelingsfase van jouw kind, de gezinssituatie en jullie wensen. Wil je blijven voeden en/of co-slapen? Geen probleem. Ben je klaar met de fles en/of de speen, dan nemen we het afwennen daarvan ook mee in het plan. Ik vind het belangrijk om samen met ouders een slaapplan op te stellen waar zij een goed gevoel bij hebben en wat past bij het gezin. Zo ontstaat er iedere keer een uniek plan.

De coaching

Aan het einde van de intake bepalen we samen de datum om te starten met de coaching. Vanaf het startmoment houd je weer dagelijks een slaaplog bij, die ik elke dag (m.u.v. zondag) voorzie van feedback. Daarnaast hebben we, afhankelijk van het gekozen pakket, 8 of 12 telefonische vervolggesprekken. Als het nodig is passen we het slaapplan aan. Kinderen ontwikkelen zich snel en omstandigheden kunnen veranderen. Daarom is het slaapplan geen vaststaand document, maar een flexibel plan op maat, zodat we maximaal resultaat behalen. Vanaf de tweede week zijn er al goede stappen gezet en kunnen we één of meerdere dagen tussen de contactmomenten laten.

De sleutel tot succes

Er zijn een aantal dingen die mede bepalen hoe succesvol de coaching zal zijn.

Als eerste de gezondheid van je kind, zijn er medische oorzaken die slaap in de weg zitten? Moeilijk slapen kan voor een deel komen door een medische aandoening en voor een deel gedragsmatig zijn. Als we ons dan alleen richten op het gedragsmatige deel, dan zul je wel iets resultaat zien, maar we kunnen dan niet alles oplossen. Tijdens de consultatie zal ik dit uitgebreid met jullie bespreken.

Om mijn werk als coach goed te kunnen doen ben ik afhankelijk van de informatie die ik krijg van jullie als ouders. Zorgvuldig en volledig invullen van het slaaplog is dus belangrijk. Dit vergt tijd en aandacht.

En als laatste het allerbelangrijkste: consistent zijn. Slaapcoaching kan alleen succesvol zijn wanneer je een goed plan maakt en deze consistent uitvoert.

Wanneer deze zaken op orde zijn is de kans van slagen 95%.