Mijn kind is vroeg wakker, slaapproblemen bij kinderen, slechte slaper
» » Vroege vogels

Vroege vogels

Vroege vogels.

Iedereen met kleine kinderen weet dat uitslapen er de komende jaren niet van gaat komen, veel kinderen zijn om 6.30 uitgerust en klaar om de dag te beginnen. Ze hebben zin om weer nieuwe dingen te ontdekken en te leren. Dat is normaal en past bij de ontwikkeling van een jong kind, maar iedere dag vóór 6 uur opstaan is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.
Helaas heb ik niet één snelle oplossing voor je. Het vroege wakker worden is meestal het laatste deel dat op zijn plaats valt bij slaapcoaching. Het is gewoon lastig en heeft tijd nodig. Met onderstaande info en tips hoop ik je wel alvast op weg te helpen.

 

Waardoor wordt je kindje zo vroeg wakker?

Onvoldoende slaap overdag en/of een te late bedtijd

Dit klinkt tegenstrijdig, maar slaap leidt tot slaap. Een kind dat overdag te weinig slaapt, is bij bedtijd oververmoeid. Een oververmoeid kind doet er langer over om in slaap te vallen, slaapt onrustiger en wordt vaker wakker.
En ik denk dat veel ouders zich ook wel een feestje of fijne zomer bbq kunnen herinneren waarbij je kind flink later dan normaal naar bed ging. Je hoopt dan natuurlijk dat ze de volgende ochtend lekker uitslapen. Helaas zijn dit juist meestal de nachten dat ze onrustig slapen, vaker wakker worden én alles behalve uitslapen.
Dit komt door het stress hormoon cortisol. Wanneer je langer wakker blijft dan eigenlijk goed voor je is, gaat je lichaam cortisol aanmaken om het gevecht tegen de slaap aan te gaan. Hierdoor is het ontzettend moeilijk om in die vroege ochtenduurtjes, wanneer je minder diep slaapt, goed door te slapen.

Te lange tijd tussen het einde van het middagslaapje en bedtijd

Ook dit zorgt voor een oververmoeid kind en daarmee een stoot aan cortisol.

Je kindje ging slapend of té slaperig in zijn bedje

Slaperig maar wakker in bed, zeg ik altijd. Wanneer je kindje niet heeft geleerd hoe hij zelf in slaap kan vallen, dan zal het zeker niet lukken om ’s ochtends vroeg de overgang te maken naar een volgende slaapcyclus.

Licht, voeding en aandacht versterken het vroege wakker worden

Ons circadiaanse ritme is heel gevoelig voor deze 3 dingen. Dus als je kindje in de vroege ochtend licht door de gordijnen ziet schijnen, je neemt je kindje bij je in bed of geeft voeding in de hoop zo zelf nog wat extra slaap te krijgen, dan wordt dit vroege wakker worden meer en meer ingesleten in zijn biologische klok.

 

Wat kun je eraan doen?

Zorg ervoor dat je kindje voldoende slaapt overdag en dat bedtijd ’s avonds past bij de leeftijd

Voor kinderen tot 6 jaar ligt de bedtijd tussen 18.00 en 20.00 uur.
Weet je niet goed wat een passend schema is voor je kindje of twijfel je over de juiste bedtijd? Mail me dan de leeftijd van je kind(eren) en ik stuur je een gemiddeld dagschema.

Leer je kindje om zelfstandig in slaap te vallen

Ja daar is hij weer, Slaperig maar Wakker in bed! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Je wil dat je kind zich ervan bewust is dat hij in bed wordt gelegd en het laatste stukje van in slaap vallen zelf doet. Probeer te voorkomen dat je hem in slaap moet wiegen, dragen, voeden, aaien etc.
(Uiteraard geldt dit niet voor pasgeboren baby’s. Die eerste maanden doe je wat je moet doen om de band met je kind te vormen en troost en geborgenheid te bieden)

Zo min mogelijk interactie in de vroege ochtend

Hoe verleidelijk het soms ook is om je kind bij je in bed te nemen voor wat vroege ochtendknuffels en (hopelijk) nog wat meer slaap. Zolang het nog geen tijd is om op te staan, is het ook nog geen tijd om gezellig te doen. Maak het saai, zeg ik vaak tegen ouders.

Blijf geen vroege voeding geven wanneer je kindje deze niet meer nodig heeft

Sommige ouders hebben de gewoonte om rond 5 uur een flesje of borstvoeding te geven in de hoop nog wat slaap te pakken.
Hiermee hou je het vroege wakker worden in stand. Je kindje wordt niet wakker omdat het echt de voeding nodig heeft, maar omdat zijn lichaam eraan gewend is dat het om die tijd melk krijgt.

Maak de slaapkamer donker

Sommige baby’s en kinderen zijn heel gevoelig voor licht, zelfs het kleinste streepje licht langs het gordijn kan ervoor zorgen dat ze eerder wakker worden. De oplossing is dan simpel, zorg voor goede verduisterende gordijnen. En check ook of er niet teveel licht onder de deur door schijnt. Gebruik je een klein nachtlampje in de slaapkamer van je peuter? Kies er dan een met rood licht. In ieder geval niet een lampje dat blauw licht uitstraalt, want dat remt de melatonine aanmaak en geloof me dat wil je niet.

White noise

White noise of witte ruis, kan helpen om geluiden van buiten te dempen. Er zijn speciale machines, maar tegenwoordig kun je ook verschillende apps downloaden.

Probeer een peuter klokje

Voor peuters vanaf 2 jaar kan dit een fijn hulpmiddel zijn. Ik zeg bewust hulpmiddel, want een klokje alleen zal er niet voor zorgen dat je peuter ineens op magische wijze tot 7 uur doorslaapt. In combinatie met een goed slaapplan kan het zeker helpen.

Absoluut géén schermtijd in de vroege ochtend

Ik weet dat dit geen populaire uitspraak is, maar toch vind ik het belangrijk om te delen. We weten allemaal wel dat veel tv, tablet etc niet goed is voor de ontwikkeling van kinderen, maar het versterkt ook nog eens het vroege wakker worden. Het kan er zelfs voor zorgen dat je kind steeds vroeger en vroeger wakker wordt, verlangend naar dat scherm.
Dit is een moeilijke gewoonte om te veranderen, dus ik zou zeggen begin je schermtijd ná het ontbijt.

Doe je al het bovenstaande goed, maar blijft je kind heel vroeg wakker worden? Stel jezelf dan eens de volgende vragen:

  • Ademt je kind vaak door de mond?
  • Is je kind een onrustige slaper?
  • Hoor je hem snurken?
  • Zweet je kind in zijn slaap? En dan echt zoveel dat het bed nat is.
  • Slaapt je kind in rare houdingen? Met het hoofd achterover gebogen tijdens het slapen?

Heb je meerdere vragen met ja beantwoord? Dan is het verstandig om eens contact op te nemen met je huisarts. Vraag of hij/zij naar de keel- en neusamandelen van je kind wil kijken. Wanneer deze vergroot zijn, kan dit leiden tot slaapapneu. En dat kan weer een oorzaak zijn van te vroeg wakker worden.

 

Weet je niet waar je moet beginnen met je vroege vogel en wil je hulp? Bel of mail me dan voor een gratis kennismaking. Samen lossen we dit op.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *